Wat moet ik dan eten?

Wat moet ik dan eten?

Eet zoveel mogelijk natuurlijk, zoals de natuur het aanbiedt; vlees & vis (het hele dier), eieren, schaaldieren (zoals garnalen), knolgewassen, groenten, fruit, (kokos)noten, honing. Kortom alles dat ooit liep, kroop, zwom, vloog, in de grond zat of aan een boom hing en niet giftig is.
N.B. pinda’s en cashewnoten zijn geen noten maar peulvruchten, hetzelfde geldt voor soja- en andere bonen = niet Paleo maar dat betekent niet direct dat het ongezond voor ons is.
Hetzelfde geldt voor de aardappel, deze groente bestaat relatief kort en heeft een hoog koolhydraatgehalte vergeleken bij andere knolgewassen, de aardappel is een gewas dat uitstekend kan bijdragen aan een gezond eetpatroon, helemaal voor sporters. Maar de mens heeft nooit veel koolhydraten gegeten, behalve de laatste 100 jaar steeds meer en vooral steeds meer geraffineerde koolhydraten zoals suiker, koekjes, frisdranken, ontbijtgranen en snoep. Er wordt druk gespeculeerd over een verband tussen deze grotendeels geraffineerde koolhydraten en moderne Westerse welvaartsziekten. Een vrijwel gelijkopgaande stijging is al aangetoond.

Korte samenvatting, wat valt onder Paleo:

  • Alle soorten mager vlees, vis, schaaldieren en eieren
  • Alle soorten groenten
  • Voldoende fruit
  • Voldoende gezonde vetten
  • Voldoende noten en zaden
  • Geen granen of peulvruchten
  • Geen bonen
  • Geen zuivel (eieren zijn geen zuivel)
  • Geen bewerkte voeding (maak het zelf…)
  • Geen suiker, Agave siroop, stroop, etc.
  • Geen kunstmatige zoetstoffen, dit is geen voedsel!

Mag je dan helemaal niets meer eten?

Uiteraard heb je zelf altijd de keuze om te eten wat je wilt en zul je al veel voordelen hebben van een 80-20 principe, d.w.z. een eetpatroon van ongeveer 80% Paleo en een 20% vrije keuze, van bijv. aardappelen, yoghurt, rauwe melk, (geiten)kaas, roomboter, ambachtelijk brood etc. zolang je maar oppast met sterk bewerkte producten, dit is geen voeding!
Wanneer je volledig Paleo-Proof zou eten, zul je absoluut geen tekorten of verlangens naar bijv. koolhydraten hebben, omdat je echt alle gerechten Paleo-Proof kunt maken; Brood van boekweit-, amandel- of kokosmeel, spaghetti van courgette en zelfs dessert als chocolademousse van avocado en rauwe cacaopoeder.
Je wordt hier erg creatief van en leert weer om te koken met echt, natuurlijk voedsel. Zo’n 90-95% van het assortiment van de supermarkt kun je laten liggen en je zult vaker bij de groenteboer en de slager komen, op de markt of zelfs bij een lokale boer om daar je aankopen te doen, het kan je dus ook geld besparen.

Hier nog een leuke website om inspiratie op te doen om te beginnen met eten zoals je voorouders deden http://www.hetpaleoprincipe.nl/recepten.html.