Wat is CrossFit?

09 apr
0

CrossFit is een manier van fitness die gewichtheffen, atletiek en gymnastiek combineert in één trainingsvorm

De filosofie achter CrossFit is om je niet te specialiseren in één specifiek sportonderdeel maar juist continu te werken aan de 10 algemene fysieke vaardigheden. Hierdoor kan eenzijdige fysieke ontwikkeling voorkomen worden.

1.-2. Uithoudingsvermogen en zuurstofafname – Het vermogen van je lichaamssystemen om zuurstof te verzamelen, te verwerken en af te leveren.
3. Kracht – Het vermogen van een spier of combinatie van spieren om kracht te leveren.
4. Flexibiliteit – Het vermogen om het bewegingsbereik in een bepaald gewricht te maximaliseren.
5. Power – Het vermogen van je lichaam om zo snel mogelijk een zwaar object te verplaatsen.
6. Snelheid – Het vermogen om de tijdscyclus van een herhaalde beweging te minimaliseren.
7. Coördinatie – Het vermogen om een aantal verschillende bewegingspatronen te combineren tot een enkelvoudige duidelijke beweging.
8. Wendbaarheid – Het vermogen om de overgangstijd te minimaliseren van het ene bewegingspatroon naar het andere.
9. Balans – Het vermogen om de plaatsing van het lichaamszwaartepunt te controleren in relatie tot het draagvlak.
10. Nauwkeurigheid – Het vermogen om bewegingen te controleren in een bepaalde richting of op een bepaalde intensiteit.

Trainingen bestaan uit een warming-up, een technisch gedeelte of krachtonderdeel om de CrossFit bewegingen te leren en sterker te worden als individu.
De les eindigt met een intensieve training WOD (Workout of the Day) variërend van 5 tot 30 minuten. De resultaten van alle deelnemers van deze WOD worden op een whiteboard bijgehouden om een sport- / competitie-element aan de training toe te voegen.

Deel dit bericht
Id: ,